Umiejętności w CV

W każdym CV musi pojawić się informacja o umiejętnościach kandydata. Umiejętności w CV to nic innego jak twarde i miękkie kompetencje, które będą pomocne w pracy, do której aplikujesz. Jeżeli jeszcze nie zamieściłeś ich w swoich dokumentach aplikacyjnych, to musisz szybko to zmienić!

Miękkie i twarde umiejętności – co to jest?

Umiejętności miękkie to takie, które wnikają z Twojego charakteru i osobowości. Miękkie umiejętności to na przykład:

  • Komunikatywność,
  • Kreatywność,
  • Samodzielność,
  • Dokładność,
  • Rozwiązywanie problemów,
  • Umiejętność pracy w zespole,
  • Radzenie sobie ze stresem,
  • Logiczne myślenie,

Umiejętności twarde nabywasz np. w pracy. To Twoje kompetencje, które wynikają z doświadczenia zawodowego czyli tzw. wiedza merytoryczna. Można łatwo je zweryfikować, zmierzyć i ocenić, a do takich umiejętności możemy zaliczyć:

  • Znajomość konkretnego systemu,
  • Posługiwanie się językami obcymi,
  • Znajomość Excela,
  • Posiadanie prawa jazdy,
  • Umiejętność planowania budżetu działu,
  • Tworzenie stron internetowych,
  • Umiejętność organizacji eventów,
  • Umiejętność diagnozowania usterek w samochodach.

Umiejętności w CV – dodawać czy nie dodawać?

Dodawać! Na umiejętności rekruter na pewno zwróci uwagę i sprawdzi czy na tym etapie spełniasz oczekiwania. Zwróć uwagę, że w każdym ogłoszeniu o pracę są wymagania od pracodawcy, dlatego zobacz, które z nich pokrywają się z Twoimi umiejętnościami i zamieść je w swoim CV. Odpuść sobie ogólne CV, które do tej pory wszędzie wysyłałeś. Dopasowując informacje z ogłoszenia do CV masz większą szansę na zaproszenie na bezpośrednie spotkanie rekrutacyjne, więc dlaczego masz tego nie wykorzystać? Uwzględnij oczekiwania pracodawcy i podaj mu wszystko na tacy 😉 Być może natknąłeś się kiedyś na informację, że rekruter poświęca zaledwie kilka sekund na zapoznanie się z każdym CV, bo jedynie skanuje CV w poszukiwaniu tzw. słów kluczowych – jeżeli ich nie znajdzie, to CV ląduje w koszu. Zwiększ swoje szanse i zamieść umiejętności w CV, które będą dopasowane do wymagań.

Więcej nie znaczy lepiej

Nie zamieszczaj kilkunastu/kilkudziesięciu przykładów Twoich kompetencji miękkich i twardych. Skup się na tych umiejętnościach, które będą najważniejsze z perspektywy stanowiska, na które aplikujesz. Umiejętności twarde w większości przypadków będą bardziej wartościowe dla pracodawców, dlatego postaraj się zamieścić ich nieco więcej niż umiejętności miękkich.

Umiejętności, które zamieścisz w CV mogą mieć duże znaczenie w decyzji o zaproszeniu Cię na rozmowę o pracę.

Czego nie wpisywać w umiejętnościach w CV?

W tej sekcji nie wpisuj żadnych ogólników np. umiejętności interpersonalne. Z tej informacji niczego się nie dowiemy, bo jakie to są umiejętności interpersonalne?

Pisz konkret, czyli zamiast znajomości MS Office, napisz o znajomości Excela. MS Office składa się z kilku elementów, więc lepiej to sprecyzować. Jeżeli na stanowisku, które Cię interesuje wymagają dobrej znajomości Excela – zamieść informację o Excelu, jeżeli pracodawca wymaga znajomości PowerPointa – napisz o nim.

Nie wpisuj też do tej sekcji przykładów umiejętności znalezionych w internecie. Zastanów się jakie Ty masz kompetencje, co Cię wyróżnia, co umiesz. Szukanie inspiracji i przeklejanie ich do CV nie ma najmniejszego sensu.

I na koniec…

Nie kłam w CV – rekruter z pewnością zweryfikuje umiejętności na których mu zależy. Jeżeli okaże się, że wszystko to co napisałeś w CV to kłamstwo – na pewno nie dostaniesz tej pracy, a przecież aplikujesz po to, żeby wygrać tę walkę i otrzymać ofertę pracy.

Masz problem z napisaniem CV? Chętnie Ci pomogę! Kliknij tutaj, żeby się ze mną skontaktować 😉

Miłego dnia!
Marta

Zostaw swój komentarz